Mona Keijzer wil maximum aantal lokale omroepgebieden uit Mediawet schrappen

Tweede Kamerlid Mona Keijzer wil dat het wettelijk maximum van tachtig lokale omroepgebieden verdwijnt uit de nieuwe Mediawet. Met een amendement stelt zij voor de passage “ten hoogste tachtig” uit het wetsvoorstel te schrappen.

Volgens Keijzer dreigt het nieuwe lokale omroepbestel te veel gericht te raken op schaalvergroting. Zij vreest dat grotere verzorgingsgebieden ervoor zorgen dat lokale omroepen verder van hun gemeenschap komen te staan, terwijl juist lokale betrokkenheid en herkenbaarheid essentieel zijn voor goede lokale journalistiek.

Keijzer benadrukt dat lokale media een belangrijke rol spelen bij het volgen van de lokale democratie en het informeren van inwoners over ontwikkelingen in hun eigen omgeving. Een vaste landelijke indeling zou volgens haar onvoldoende rekening houden met regionale verschillen en lokale identiteiten.

Hoewel zij de ambitie ondersteunt om de lokale journalistiek te versterken, vindt Keijzer dat dit beter kan worden bereikt door extra financiering, professionalisering en samenwerking dan door een wettelijk maximum aantal omroepgebieden vast te leggen.