Background

Zeelandia

Het einde van de cd-speler in de autoradio: streamingdiensten nemen het over

De autoradio met cd-speler, een vertrouwd entertainmentsysteem dat veertig jaar in auto’s aanwezig was, verdwijnt bijna. De Subaru Forester lijkt de laatste nieuwe auto te zijn die nog een cd-speler in de autoradio heeft. Automobilisten worden vanaf nu geacht gebruik te maken van streamingdiensten of gewoon naar de vertrouwde radio te luisteren.

Subaru heeft de Forester ontdaan van de autoradio met cd-speler als onderdeel van een modelupdate. De cd-speler is vervangen door ingebouwde streamingdiensten via Apple CarPlay en Android Auto, aldus de Tubantia.

Dit markeert het einde van vier decennia van cd-spelers in personenauto’s. Mercedes-Benz was het eerste automerk dat in 1985 de cd-speler introduceerde, als opvolger van de autoradio met cassettespeler. Het cassettedeck verdween al in 2009, met de laatste aanwezigheid in de Lexus.

Niet iedereen is tevreden met het verdwijnen van de autoradio met cd-spelers. Veel respondenten zijn ontsteld over het gebrek aan deze functie. Ongeveer 20% van de bestuurders geeft nog steeds de voorkeur aan cd’s in hun auto.

Ondanks het verdwijnen van de cd-speler en de opkomst van streamingdiensten op het dashboard van de auto, blijft het gewoon mogelijk om naar de ‘oude vertrouwde’ radio te luisteren. Elke nieuwe auto heeft nog gewoon FM en bij veruit de meeste nieuwe auto’s worden nu standaard geleverd met DAB+.

Maar via internet luisteren kan ook. Het grote voordeel van online luisteren is dat je via internet naar duizenden radiostations uit de hele wereld kun luisteren en naar streamingdiensten zoals Spotify en Youtube. Maar er zitten ook nadelen aan. Bestuurders moeten de diensten bedienen via infotainmentschermen, wat leidt tot afleiding tijdens het rijden. Daarnaast zit de gemiddelde radioluisteraar ook niet te wachten op duizenden radiostations. Zij willen vooral hun favoriete stations kunnen beluisteren. Meestal zijn dit er maar een hand vol.

Bron: RadioWereld.NL