Op 20 mei gaat in Nederland de veiling van regionale commerciële radiofrequenties van start. Deze veiling bepaalt welke zenders in de toekomst op de FM-band te horen zijn. Voor veel regionale radiostations betekent dit een spannende periode: blijven ze hoorbaar in hun vertrouwde gebied, of raken ze hun frequenties kwijt?
Voor zenders zoals RADIONL en Hitzzz is het allesbehalve vanzelfsprekend dat ze hun positie behouden. Omdat de frequenties simpelweg naar de hoogste bieder gaan, moeten ook zij weer meedoen in de race om etherruimte. De concurrentie is stevig, en het prijskaartje onzeker.
RADIONL hoopt het hoofd boven water te houden met hulp van haar luisteraars. Via de actie ‘Vriendje voor een Tientje’ vraagt het station om financiële steun. In ruil daarvoor krijgen donateurs een certificaat én de kans om een verzoekplaat aan te vragen. De actie wordt gepresenteerd als een manier om samen op de FM te blijven — een sympathiek gebaar, al is het de vraag of het genoeg zal zijn.
Ook Hitzzz, de noordelijke zender met een piraatachtig karakter, probeert geld in te zamelen. Zij pakken het groots aan met een benefietconcert in De Bonte Wever in Assen. Opvallend is wel dat hun beoogde streefbedrag recent flink naar beneden is bijgesteld: van 350.000 euro naar een ton.
Toch zitten er haken en ogen aan deze fondsenwervende acties. Veel radiostations zenden namelijk niet uit via eigen frequenties, maar via vergunningen van andere partijen. In het geval van RADIONL betekent dat bijvoorbeeld dat ze in Zuid-Holland uitzenden onder de vlag van een andere organisatie, die ook meedoet aan de veiling. Dat maakt het lastig om precies te zeggen waar het ingezamelde geld naartoe gaat of welke regio’s daadwerkelijk ‘gered’ worden.
Daarnaast is de markt verre van overzichtelijk. Veel partijen bezitten meerdere zenders, en de scheidslijn tussen ‘nieuwkomer’ en ‘ervaren speler’ is niet altijd helder. Zo staat Hitzzz te boek als jong en onafhankelijk, maar het valt onder dezelfde eigenaar als Simone FM — een station dat al decennialang bestaat. Eerder bood diezelfde partij flinke bedragen op lokale FM-kavels, die vervolgens al snel weer in andere handen terechtkwamen.
De komende weken zullen uitwijzen wie er op de FM-band mag blijven. Eén ding is duidelijk: idealisme, geld en strategie lopen op deze markt naadloos door elkaar heen.